20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

عطر های گرمی یا سم های گرمی!؟؟

عطر های گرمی یا سم های گرمی!؟؟

قیمت یا سلامت؟

گذاری بر اسانس های خیابانی

 

ایستگاه های مترو، پیاده رو ها، مراکز تجاری و هر مکان دیگری که محل تردد و حضور جمعیت است؛ عرصه ی تجارتی شده اند که ظاهری موجه و زیبا اما پشت پرده ای زشت و گزنده دارد. شاید فروشنده ی جوانی هم که در گوشه ی پیاده رو یا در فروشگاه کوچک ایستگاه مترو؛ نوار کاغذ های آغشته به مایعی معطر را در میان عابران تقسیم می کند از درونمایه ی فعالیت خود بی خبر باشد و تنها قصد کسب منفعت از این موج شکل گرفته را داشته باشد و یا خریداری که از تصاحب عطری به ظاهر خالص و باکیفیت با هزینه ای کم راضی و خشنود است؛ از عواقب تداوم چنین خریدی بی خبر باشد. اما در حاشیه های بازار عجیب عطر؛ موضوعی در جزیان است که نمی توان از کنار آن بسادگی عبور کرد!

موضوع نگران کننده و در حال گسترش عطر های گِرمی؛ مسئله ای است که هر روز دامنه دار تر شده و کشور عزیز ما را در گروه بالا نشینان -اگر نگوییم صدر نشین بلا منازع- جدول خرید این اسانس های شیمیایی و ناشناخته جای داده است. این مایعات غلیظ و بی هویت که از مبادی ناشناخته و مجهول راهی بازار ها می شوند؛ به همان میزان که دچار بحران هویت هستند؛ به همان میزان نیز جعلی، متقلب و مخرب هستند. هیچ تضمینی برای ایمنی بهداشت محیط تولید این محصولات وجود ندارد؛ از مواد اولیه و ترکیبات تشکیل دهنده ی این مایعات اطلاع درستی در اختیار نیست و به همین میزان تضمینی بر مجاز بودن این مواد تشکیل دهنده وجود ندارد، بطری های پلاستیکی آن ها بیش از آنکه بخواهند معرف عطری خوشبو باشند؛ یاد آور سموم دفع آفات و حشرات هستند و موارد بسیاری از این دست هشداری به شمار میروند که از خطری بالقوه و زیانی جبران ناپذیر خبر می دهند.

بعنوان کسی که از سالیان دور دلبسته ی روایح و دنیای خیال انگیز عطر بوده ام؛ در سال های اخیر و با ورود و فراگیر شدن سموم گِرمی همواره در این زمینه پیگیر بوده و با طیف وسیعی از افراد درگیر در دو بخش فروش خیابانی و خرید این مواد در ارتباط بوده ام. از فروشنده های عمدتاٌ جوان تا خریدارانی که در گروه های سنی مختلف هستند؛ همگی به نحوی قربانی نا آگاهی و عدم اطلاع رسانی صحیح شده اند که البته نبود قوانین بازدارنده و نظارت و کنترل منظم و قدرتمند به منظور جلوگیری از تولید و فروش این سموم؛ بستر مناسبی جهت گسترش و پیشرفت این تجارت فراهم نموده است.

عطر فروشی مترو

اغلب فروشگاه های عرضه ی این مواد که خود را بعنوان نماینده ی تولید کنندگان با سابقه ی اسانس واقع در اروپا معرفی می کنند؛ بازدید کننده و مخاطبانی بسیار بیشتر از معتبر ترین و با سابقه ترین فروشگاه های کشور دارند. دیدن چنین صحنه ی ناراحت کننده ای؛ موجب گشت که در طول این سال ها با بسیاری از خریداران همراه و هم صحبت شوم. هنگامی که از دلیل چنین انتخابی سئوال می کنم؛ پاسخ های عجیب و غالباٌ مشابهی داده می شود:عطر های اصلی قیمتی نجومی دارند؛ در اصالت عطر های به اصطلاح مارک تردید داریم؛ کیفیت عطر های گِرمی بسیار بالاتر است، این اسانس ها متعلق به شرکت سازنده ی عطر اصلی هستند و پاسخ هایی از این قبیل که با یک پیگیری ساده خیلی زود متوجه خواهید شد منشأ شکل گیری بیشتر این تفکرات در همان فروشگاه های معمولاٌ پر مخاطب است.

در طرف مقابل و زمانی که از فروشندگان سئوال می پرسم و نام شرکت تولید کننده را جویا می شوم؛ در کمال تعجب یکی از غول های این عرصه معرفی می شود و بطرز شگفت آوری سخن از چندین برند با سابقه و قدرتمند دنیای عطر و صنعت مُد به میان می آید که اسانس شاهکار های خود را به آنان عرضه کرده اند. زمانی که مدرک و سندی دال بر این مدعا خواسته می شود؛ نتیجه مشخص است:شما بازرس هستید؟بفرمایید لطفا! یا در خوش بینانه ترین حالت به شما گفته می شود که چنین اجازه ای نداریم!

در طی این سال ها و در گفتگو با خریداران این عطر ها همواره این سئوال ها را مطرح نموده ام که آیا تا بحال از فروشگاه های معتبر و با سابقه دیدن نموده اند؟آیا از فضای بویایی و قیمت عطری که بازسازی مسموم و ناشناخته ی آنرا خریداری نموده اند شناختی دارند؟ و پرسش هایی این چنینی که در بیشتر موارد به این پاسخ ختم شده اند: خیر!

عطر های گِرمی غالباٌ بازسازی بی کیفیت و زیان آوری از عطر های موفق و پر فروش یرند های دیزاینر و بزرگِ فعال در صنعت مد و پوشاک، لوازم آرایش و زیبایی هستند که در سالیان اخیر و با پیشرفت امکانات آنالیز و شبیه سازی؛ نیم نگاهی هم به محصولات نیش و لاکچری پر طرفدار دارند. این ترکیبات در بهترین شرایط؛ فضایی از نوت میانی و غالب عطر اصلی را شبیه سازی می نمایند. نکته ی جالبی که در رابطه با این محصولات وجود دارد این است که با احتساب تمامی هزینه ها؛ در بیشتر مواقع خرید این مایعات مجهول؛ هزینه ی بیشتری را نسبت به عطر اصلی شامل میشود!حال آنکه در هیچ جنبه ای از لحاظ کیفی و زیبایی شناسی؛ قابل قیاس با محصول اصلی نخواهند بود.

اسانس عطر

اما اصلی ترین موضوع در رابطه با استفاده ی مداوم از عطر های نامبرده که جنبه های اقتصادی و کیفی قضیه را تحت الشعاع قرار می دهد؛ بحث سلامتی است. مولکول ها و ترکیبات شیمیایی غالباٌ نا شناخته ای که هیچ مدرکی دال بر سلامت و رعایت چارچوب های بهداشتی در آن ها وجود ندارد و بر عکس بر روی بطری های آنان هشدار های مختلف جهت رعایت نکات ایمنی لازم در هنگام انتقال از بطری درج شده؛ به واقع مایعات زیانبار و مخربی هستند که در بسیاری از مواقع منجر به بروز حساسیت های پوستی و اختلال در سیستم های تنفسی، گوارشی و بعضاٌ عصبی مصرف کنندگان وفادار خود می شوند. این خطر فراتر میرود و بسیاری از پزشکان و کارشناسان معتقدند که به دلیل ناشناخته بودن بیشتر این ترکیبات و عدم تصفیه و پالودگی آن ها؛ بیم عواقب پیچیده و سنگین در بلند مدت می رود.

با جمع بندی مضرات این مقوله؛ ضرورت بازنگری و اتخاذ تصمیماتی مهم که منتج به اقداماتی مؤثر در این زمینه گردد؛ بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. نبود اتحادیه و صنفی مستقل در بازار عطر کشور، غفلت و بی توجهی نهاد های مرتبط و از همه مهم تر عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق رسانه های بزرگ؛ منجر به توسعه و قدرت گرفتن این تجارت شوم شده است. در این بین رسالت ما دوستداران هنر ارجمند و بزرگ عطر تلاش در اطلاع رسانی و آگاه سازی علاقمندان پر شمار این عرصه است. خرید عطر کاری لذتبخش و پر نشاط است که تمام علاقمندانی که مسیر اشتباه خرید عطر های مسموم را در پیش گرفته اند با در نظر گرفتن دو نکته ی به ظاهر ساده اما بسیار مهم؛ قطعاٌ در دیدگاه و رویه ی خویش؛ تغییری اساسی خواهند داد:

بازدید از فروشگاه های معتبر و با سابقه و یا در صورت عدم دسترسی؛ مراجعه به فروشگاه های اینترنتی خوشنام و تأیید شده ای که در این عرصه فعال هستند منجر به آشنایی با انبوهی از روایح اصیل و مطمئن میشود که کارشناسان با تجربه ی هر فروشگاه؛ به فراخور قیمت و سلیقه؛ محصولاتی معرفی می نمایند که تردیدی در اصالت و سلامت آن ها وجود ندارد. عطر هایی که توسط کمپانی ها و برند های معتبر تولید می شوند؛ کالایی لوکس هستند که از کیفیتی قابل قبول در همه ی زمینه ها بهره می برند و نشان دهنده ی احترام تولید کننده به مشتری و مخاطب خود هستند. مقایسه ی عطر های اصل با مایعات خیابانی در این زمینه هم گویای بسیاری از واقعیات است!

نکته ی حائز اهمیت دیگری که وجود دارد؛ مقوله ی سلامت است. گران قیمت ترین دارایی همه ی ما که هیچ گنجینه ای توان پرداخت بهای کوچکترین جزء آن را ندارد؛ بسیار گرانقدر تر از آن است که بخاطر کاهش هزینه ای قابل اغماض این نعمت بی مانند و گرانبها را در معرض خطرات جدی قرار دهیم.

در پایان ضمن یاد آوری تمام کاستی ها و نواقص موجود در بازار عطر ایران؛ بعنوان علاقمند و مخاطب عطر باید توجه نمود که خرید عطر فرهنگی زیبا و پسندیده است که ریشه در احترام، عشق و هنر دارد اما فراتر از این مقوله؛ شخصیت و سلامتی هر مخاطب است که به هیچ قیمت نباید اجازه داد با جریان های پوچ و بی اساس و بر اساس مُشتی سخنان و تبلیغات بی پایه؛ خدشه دار گردد.

مشاهده سایر مقالات جذاب لوکس بایر

 


ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

1 نظر ثبت شده از بازدید کنندگان

    • Avatar
      ابوالفضل دره زرشكي
      اوت 11, 2016

      مواد شیمیایی خاصی که در عطرسازی استفاده می‌شوند حتی اگر نه برای انسان، اما حداقل برای حشرات، سمی می‌باشند. برای مثال ترکیب تریسیکلودسنیل آلیل اتر که اغلب در عطرهای مصنوعی یافت می‌شود خاصیت دافع حشرات دارد

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: