20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن
ابریشم و مه: مروری بر روایح پودری در عطرهای زنونه
 مطالب کاربردی، جذاب و سرگرمی در زمینه عطر و ادکلن   شروع شده با کافه رایحه   2018-03-06 17:44:28 +03:30   پاسخ ها: 1    مشاهده شده: 205

  1. کافه رایحه
    کافه رایحه Administrator کارمند لوکس بایر تهران

    صحبت در مورد روایح پودری که حس نرمی و تمیزی میدن و سطح مخملی و لطیف رو به خاطر میارن، طیف وسیعی از عطرهای مهم زنونه رو در برمیگیره. این دسته عطرها، توی جوامعی که فرهنگ Lingerie (لباس زیر و لباس خواب زنانه شامل هر دوخته ای از ابریشم، پنبه یا نایلون) جا افتاده، رونق زیادی دارن و شدیدا روی فضای زنانه و محرمیت تاکید میکنن و معروفن به بوی لباس زیر تازه شسته شده! اما از اونجایی که این مقولۀ لباس زیر توی کشور ما به قوت کشورهای اروپایی حائز اهمیت نیست، ما هم به اون قسمت محرمیت قضیه نمیپردازیم چرا که ممکنه از چهارچوب اخلاق خارج بشیم و عمو فیلتری گازمون بگیره!

    از اونجایی که روایح پودری به شکل پودر توی عطر استفاده نمیشن لذا حدس میزنم الان یه سری از دوستان با خودشون سوال میکنن که “رایحۀ پودری” اصن چی هست. برای این منظور باید با فضاسازی و شبیه سازی این روایح رو توضیح بدیم. روایح پودری حالتی از عطر هستن که حس سبک، مخملی، کمی مه گرفته شبیه عکسهای قدیمی، حسی نورانی و روشن و خوش بین و رنگ سفید تا سفید عاجی و استخونی رو القا میکنن و بویی شبیه بوی پودر تالک صورت و پودرهای آرایشی دارن. حس لیز خوردن ملافۀ ساتن روی پوست یا دست کشیدن روی تن بچه گربه یا بو کردن یه قوطی پودر صورت تازه رو میدن. اینکه چرا این عطرها اینقدر طرفدار دارن بخاطر اینه که نه تنها حسی دوست داشتی از قدیم رو با تصویری مه گرفته ارائه میدن بلکه تمیز و تازه و امروزی هم هستن. این روایح چهره ای واضح از دخترانگی و جوانی ترسیم میکنن. توی این دسته عطرها سن و چروک صورت و بدن بی معنی میشه و خط قرمز جنسیتی این عطرها به مردها اجازه ورود نمیده. البته تک و توک مواردی هم هستن که دروازه ها رو برای ورود مردها رو باز کردن؛ مثلا Guerlain L’Heure Bleue که با کمی اغماض میشه مردها هم استفاده کنن.

    برخی برندها مستقیما با ایدۀ رایحۀ پودری و بوی لانژری عطر تولید کردن. شاید یکی از معروفترین این عطرها Eau de Lingerie از برند گرلن باشه که نه تنها حس لباس زیر اعلا رو میده بلکه برای اسپری کردن روی لباس زیر طراحی شده. همچنین عطر کمتر شناخته شدۀ Parfum Pour Lingerie Osè از برند ایتالیایی ایل پروفومو (Il Profvmo) که وجهۀ تهییج کننده ای از محرمیت زنانه رو با رایحۀ پودری و نرمی از گل مریم، شکلات و هلو ارائه میده که هیچ مردی ردش نمیکنه!

    برندهای عطری که مواد آرایشی هم تولید میکنن همیشه یه چشمشون به اینطور روایح هست تا اون حس لوکس و کلاسیکِ میز آرایشی و اتاق آرایش و لباس زیرهای آویزون از پارتیشن و ولو شده روی ملافۀ ساتن تخت، رو القا کنن. یکی از فلنکرهای گرلن شلیمار به اسم Guerlain Shalimar Parfum Initial L’Eau Si Sensuelle، با رایحۀ قدرتمند و به شدت پودریِ زنبق که با برگاموت خنک و با وانیل نرم و لطیف شده، این حس رو به خوبی القا میکنه. جدا از اون شیشۀ مات و پُن پُن صورتی رنگ گره خورده دور گردن این عطر دقیقا حسی پودری و ابرهای تپل سفید رو میرسونه. برند اژان پروواکاتور (Agent Provocateur) که خودش یه برند انگلیسی لوکس لانژری هست، مطرحترین عطرش مستقیما همین ذائقه رو هدف میگیره. عطری رزی، مُشکی و چوبی با نام خود برند؛ Agent Provocateur. به جز این خیلی از برندهای لانژری مثل شَنتل تامِس (Chantal Thomass)، لا پرلا (La Perla)، فیفی شَچنیل (Fifi Chachnil)، ویکتوریاز سِکِرت (Victoria’s Secret) با لاین عطرهای Dream Angels، ناتوری (Natori)، و لا سنزا (La Senza) همگی برای این نوع رایحه عطر ساختن. همۀ این عطرها در رایحه و کیفیت با هم متفاوت هستن اما یه چیز اونها رو به هم پیوند میزنه: رایحۀ گلی ظریف مثل بنفشه، زنبق و رز که هم حسی قدیمی ایجاد میکنه هم فضای رومانتیک و هم یک وجه جدایی ناپذیر از زنانگی: لوازم آرایشی. درول دو رُز (Drôle de Rose) و بوا فَـغین (Bois Farine) از برند لاغتیزُن پاغفومه (L’Artisan Parfumeur) دو ترکیب کلاسیک پودری هستن که اولی از بنفشه و رز دومی از نتهای پودری ساخته شده. در مقابلشون رقیب قدری چون لیپستیک رُز از فردریک مال (Frederic Malle Lipstick Rose) قرار داره. میتیوغیت از گرلن (Guerlain Météorites) و دلیس دِ فلوغ از لوکسیتان (Délice des Fleurs) رو هم نباید از قلم انداخت. هر دوی این عطرها نت بنفشۀ قدرتمندی دارن که حس پودری خیلی ناب و خوبی رو ارائه میکنه.

    اما نصف این لیستی که تا الان خوندیدن یا خیلی کمیاب هستن یا گرون قیمت یا تولیدشون متوقف شده. پس بهتره بعد از این مقدمۀ آب دهن راه انداز بریم سراغ چند تا عطر آدم حسابیِ پودریِ معروف و برجسته. بذارین لیستمون رو با یکی از غولترین عطرهای پودری زنونه که مرجع “پودر” حساب میشه شروع کنیم. تو سال ۲۰۰۰ استادِ مسلم عطرسازی ایتالیایی یک عطر به شدت فرانسوی تولید کرد که یادآور دوران بِل اپوک (Belle Époque سالهای بین ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۴) هست. تان دو نـِژ (Teint de Neige به معنی رنگ برف) از لورنزو ویلورسی (Lorenzo Villoresi) یکی از بهترین عطرهای پودری با زوایای گلی و مُشکی برجسته هست. این عطر روی بوی تمیزی تاکید بیش از حد داره و قسمت پودریش بیش از حد تصور قدرتمنده. تو همون سال برند عطر فردریک مال با همکاری عطرساز فیکسش، دومینیک روپیون، عطر اون فلوغ دِ کَسی (Une Fleur de Cassie) رو بیرون میده که برعکس همۀ موارد نام برده، نه هلیوتروپ داره نه بنفشه و نه زنبق. بلکه فضای پودری گس و خاکستری رنگی رو با بازیِ تلخ و زردِ میموسا و وانیل و رز ارائه میکنه.

    گرلن لوغ بلو که توی یکی از پستهای یکشنبه در موردش بحث کردم هم یکی از بهترین عطرهای پودری با رایحۀ نرم و گرم و شیرین وانیل و زنبق هست. بویی خیالی و رویایی داره. جدا از این موارد یکی از شناخته شده ترین غولهای پودری بیرون از برندهای نیش که با قیمت معقول میشه گیر آورد عطر لاو از برند کلوئه (Chloé Love) هست. لاو رایحۀ پودری معطوف به هدف و رُک و راستی رو با بهارنارنج شروع میکنه و به جای بستر گلی کلاسیک اون رو با یاس بنفش و زنبق و هیوتروپ و سنبل به دنیای مدرن وصل میکنه. پوستر تبلیغاتی این عطر به وضوح گویای همه چیز هست.

    تصویر تمام قد از زنی صورت استخوانی و باریک اندام توی پیراهن ساتن و شلوار گاباردینِ لَخت و شل که حس روب دوشامب رو میده و پالتو بارانی سبکی روی دوشش انداخته. این تصویر بدون اینکه خود عطر حس کلاسیک بده شما رو میبره به دهۀ ۷۰میلادی. راز موفقیت کلوئه استفاده از نُت برنج هست که رایحه ای پودری و آروماتیک داره و ما رو یاد پودر برنج میندازه که ستاره های تئاتر و اُپرا پیش از روی صحنه رفتن به صورتشون میزدن. از پودر صورت پیش از صحنه گفتم. بد نیست به مارکی (Marquee) از سری Join the Club برند سرژف هم نامی ببریم. Xerjoff این عطر رو با محوریت روایح پودری در کنار روایح میوه ای ساخته که یکی از بهترین عطرهای این لاین هست. بذارین یه گزینۀ متفاوت و کمی عجیب غریب هم بهتون معرفی کنم. الان متوجه شدم از شنل هنوز غول پودری و معروف Chanel N°۱۹ Poudré رو نام نبردم. شماره ۱۹ پودغه یکی از بهترین عطرهای گرم و نرم و سبز و بهاری و پودری هست که تابحال دیدم. برعکس شماره ۱۹ اصلی که سن بالا هست و زن-سالار، این فلنکر خیلی جوان و شاداب و خوش مشرب هست.

    کوکو شنل میگه “زنی که عطر نمیزنه آینده ای نداره”. این جمله رو چه بپذیریم چه نه، عطر جزء جدایی ناپذیر دنیای لوازم آرایشی و پوشاک هست و مثل لانژری وجوه شخصی و خصوصی یک زن رو حمل میکنه؛ گرچه همونطور که بالاتر اشاره کردم این نوع از پوشاک جزء فرهنگ ما نیست و بیشتر توی کشورهای اروپایی مفهوم پیدا میکنه که اشاره ای مستقیم روی زنانگی و البته اروتیسم دارن. با این حال دل کندن از زیبایی عطرهای پودری کار راحتی نیست و ربطی به فرهنگ لانژری نداره. زیبایی و ظرافت این عطرها امضای دنیای زنانه هست و قاعدتا خانمها تجربۀ بهتری از عطرهای پودری دارن. مثل همیشه کامنتها باز هست و پذیرای نظرات و تجربیات شما در این باره!

    کافه رایحه, 2018-03-06 17:44:28 +03:30


  2. ویکی عطر wikiAtr خرید سمپل عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

    (برای ارسال موضوع، لازم است ثبت نام کنید)

گزارش تخلف

دلیل خود را بنویسید

ورود به انجمن | ثبت نام در انجمن | شرایط و قرارداد ها| راهنما!